Tuesday, February 8, 2011

Kenduri Tahlil ,Kenduri Lenggang Perut dan Kenduri Kahwin - Cuti CNY

erm... kalau baca pada tajuk ni pun dh tau kan..... sedih, sedih... cuti memang panjang.... tp duduk rumah jer ler..... tak pegi jalan-jalan pun..... Hari Khamis balik rumah Senawang. Sambut birthday Leman.... Saya bwk buah tangan mihun sup... Saje rajin nak bt mihun sup plak...



So, pagi-pagi lagi sy dh pegi Rembu... beli kelenagkapan buat mihun sup.... inilah kelengkapannyer... Balik dr Rembau terus masak..... lebih kurang kul 12 lebih kot kitorng bertolak ke Senawang dengan bawak mihun sup.. Sampai sana... Keluarga Abg Zali dh sampai...diorng dh cop meja makan dulu utk santapan tghari.. hehehe... Apa lagi kitorng pun join lah.... Mak masak Ayam Golek, Ikan Sembilang sambal goreng cili apa dan bendi goreng... Fuh, tengangkat habis beb.... best ayam golek tu.. NAnti nak mintk resepi... Pastu ktiorng berboraklah sampai ptg.. Yem sampai lewat skit kul 3 lebih coz jalan jem.... Lebih kurang kul 5.30 kitorng bertolak balik kundur... Singgah pasar mlm jap... beli kuih cincin Aiman.... hehehehe...... Kitorng makan mlm di sponsor oleh Uwan.... Pastu tolong racik halia ngan bawang coz esok(Jumaat) wan bt kenduri tahlil...

Pagi Jumaat, bt sarapan pagi... kak Jan bt Cekodok... saya bt sambal sardin... Makan panas-panas... sedap beb.... PAstu kemas rumah semua bagai.. then dalam kul 10 tu baru g mah wan tolong apa yg patut.... Wan bt kenduri Tahlil lepas Jumaat.... Menu ialah Daging+tulang Gulai Cili Api (memang sodap), Sambal Ikan Bilis(pakteh jadi chef, Licin beb), Ayam Goreng Berempah(Saya nyer resepi dibantu oleh Kak Jan dan Makteh tp org lain goreng), Pajeri Nenas(Cik Minah jadi chef), Ikan Masin bulu Ayam(Mak Su goreng) dan Ikan tenggiri Masak Asam(Wan Yam Pilin jadi chef). Memang terbaik sungguh menu tgahri tu.. Memang berselera sungguh org makan.... Diserbu plak ngan kaum kerabat Acik dari Pedas.... Tinggal skit jer lauk.. Alhamdulillah.... Selesai.....



Pagi Sabtu, Buat sarapan pagi.. Menu Mihun goreng... Tak cukup Plak.... Kak Ani masak plak semula untuk budak2 mihun goreng.... Pastu pegi Rembau... Bwak mak skali ke Pasar Tani rembau... Sekali g Klinik Hidayah... Aiman ngan Anas demam.... Lepas balik dr Rembau, saya pun bt persiapan utk masak tghari.. Mak g menolong induk ARah coz mlm nanti die buat kenduri lenggang perut Ina. So, menu tghari saya...... Ikan Sembilan masak sambal goreng Cili Api dan SUp campur... CUkup Simple coz mlm nanti nak makan kenduri..... Siang saya tak g menolong pun... lg pun Anas tak sihat.. demam.. Mlm tu baru saya pegi.. Tu pun g makan jer lah..... yolah, kalau ada anas semua kojo takleh nak buek.. duduk jerlah.. Menu mlm tu ialah Ayam gulai kari, Sambal tempoyak pucuk ubi(marvelous),Sambal ikan bilis letak petai, ikan sembilang goreng cili api, sayur campur. best-best.. kenyang perut den..... selesai
Pagi Ahad, sarapan yang cukup special... mak buat Rendang Ayam... Makan nasik... macam makan tghari dibuatnyer... hehehe.... Coz, mak nak kene ke rumah bangah semula.. tolong jaga bebudak ni setelah seminggu berada di kundur.. Nasiblah cuti raya cina, sekolah budak2 tu cuti.. tu yang dpt mak balik rumah.... Mak bertolak semula ke rumah bangah lebih kurang kul 12 lah.... bangah bawak... pastu diikuti ngan B.yo sekeluarga.. B.long memang mlm tadi dh balik dh Melaka.... SO, kitorng yang paling lastlah.. lebih kurang kul 1 lebih kitorng bertolak.. setelah check apa2 yang patut... yolah nak tinggalkan rumah lama tu beb..... may be 2 minggu kot.... Pastu terus ke rumah kenduri kahwin plak... Makan kenduri lagi.....Makan free.... hehehehe



Itulah cite CNY tahun nie.....Selalu tiap tahun g jalan time CNY nie... kali ni jer tak dapt.....

No comments: