Travellog umrah 1 April - 12 April 2015 :1 April 2015

Alhamdulillah. Perjalanan umrah saya kali ke-2 bersama suami tercinta. Umrah pertama saya pada tahun lepas bulan 5/2014 bersama mak mertua, ayah mertua, adik ipar dan suami.


Maklumat detail pakej umrah kali pertama seperti berikut:-



   Travel agensi : andalusia

   Penerbangan : Airasia Travel

   Harga pakej : Rm53++(bilik berdua)

   Hotel Madinah : Mubarak Silver

   Hotel Mekah : Malak Ajyat (450m)


Kami masih memilih travel agensi Andalusia juga untuk perjalanan umrah kali -2.


Maklumat detail pakej umrah kali kedua seperti berikut:-

   Travel agensi : andalusia

   Penerbangan : Saudia Airlines

   Harga pakej : Rm8600 (bilik berdua)

   Hotel Madinah : Mubarak Silver

   Hotel Mekah : Hotel Hilton.


Flight pukul 3 ptg. Semua jemaah berkumpul pada 11.30 tghri. Urusan check in beg dilakukan. Pukul 12 berkumpul utk mendengar taklimat. Diakhir taklimat pengagihan tiket kapal terbang, passport dan kad kesihatan. Di dalam taklimat meminta pada jemaah menjaga kesihatan dan secara tidak langsung jualan penekap hidung dan minyak aroma  oleh andalusia. Selesai taklimat pada pukul 1.30tghri. Semua jemaah dipohon untuk check in ke balai perlepasan kastam. Kemudian bersolat di dalam surau klia. Surau yg menempatkan hanya lebih kurng 20 org sahaja. Cubelah bayangkan betapa sempitnyer para jemaah nak bersolat. Kemudian selepas solat, sy n suami terus ke gate c3 untuk check in n bersedia utk berlepas. Pada pukul 3.00 ptg, kapal terbang bergerak dan bermulalah perjalanan umrah kami suami isteri.



Perjalanan mengambil masa lebih kurng 9 jam.  Dengan menaiki kapal terbang saudia berbagai kemudahan disediakan iaitu tv, selimat, bantal, penutup mata, berus gigi, ubat gigi dan earphone. Sebanyak 2 kali makan berat diberikan manakala para penumpang boleh request air bila2 masa sahaja. Apa yg menarik di tv yg disediakan ialah para penumpang blh melihat 3d perjalanan kapal terbang seperti kelajuan, jarak perjalanan, masa dan lain2 lagi. Saya syorkan pilihlah penerbangan bersama saudia jika anda berpeluang. Kami sampai di airport Madinah pada pukul 8.15 mlm.


Urusan tuntutan bagasi dibuat dan seterusnya naik bas ke hotel madinah. Semua jemaah dipecahkan kepada 4 buah bas. Kami ditemptkan bas 1. Dalam satu bas lebih kurang 47 org. Andalusia telah menyediakan hotel Mubarak Silver untuk kami menginap. Kami sampai di hotel lbih kurang pukul 10 mlm. Mata dah mengantuk. Badan dh penat. Solat dulu then terus melayari bahtera tidur......

Comments

Popular posts from this blog

Kenduri Tahlil ,Kenduri Lenggang Perut dan Kenduri Kahwin - Cuti CNY

Travellog Umrah 10 November 2018 - 20 November 2018 :Persediaan

Aiman ke Kolam Renang Stadium Paroi....