Travellog Umrah Bersama Baby Ajwa 6 Dec 2016 - 18 Dec 2016 : Persediaan

Alhamdulillah, Kami dipanggil lagi untuk mengerjakan umrah buat kali ke-3. Syukur padaMu ya Allah.... Kali ini kami pergi mengerjakan umrah dengan travel agensi yang lain. Saje nk ambil pengalaman. Kami berangkat pada 6 Dec 2016 pada pukul 1 pagi dengan penerbangan Emirates.




Ya Allah, semoga umrah kami kali ini mendpat umrah yang mabrur. Perasaan ketika ini berbaur gembira dan takut walaupun saya telah pergi sebanyak 2 kali. Percayalah, setiap kali kite pegi menunaikan umrah, pastinyer kite akan dapat pengalaman yang baru yang tidak akan dapat kite lupakan. dan pengalaman tersebutlah yang menyebabkan kite akan berhajat untuk datang lagi menunaikan umrah.


Perancangan awal, hanya Che Usop dan Aiman saje yg pegi. saya tinggal bersama anak-anak sebab Ajwa masih kecil. Segala perancangan telah dibuat dengan rapi oleh che usop. Dokumen aiman sume nak kene sahkan di pejabat pendaftaran dan Wisma Putra. Che Usop mintk tlng abg Zali yg bwkkan dokumen tersebut ke Wisma Putra. Tp Wisma Putra sahkan aiman tak boleh pegi jika ibu tidak dibawa sekali. so, Che Usop bgtaulah perkhabaran tersebut. saya jadi serba salah... saya mintk che usop bg masa seminggu untuk fikir. dalam tempoh seminggu tu saya jadi tk tentu arah. pening memikirkan solution yang terbaik. Pastinya tiada tempat lain yang saya mengadu. Hanya kepada Allah yang Maha Esa untuk memohon petunjuk. dalam tempoh seminggu itu, hati ini meme rasa dekat dengan Kaabah. Rasa diimbas kembali ketika saya pegi ke sana. Akhirnyer, sy nyatakan keputusan saya yg saya ikut sekali. Jika saya pegi.. memang Ajwa akan ikut sebb die masih menyusu badan. Che Usop setuju. Rezeki Ajwa kecik2 dapat pegi umrah. Alhamdulillah, Allah jemput sekali lagi saya ke sana. Syukur atas nikmatnya. Cume nyer cuak jugak sbb saya tidak pernah bawak anak sebelum ini pergi umrah. Usaha mencari maklumat melalui blog2 diteruskan. kutip mcm2 tips yang diorng kasik. So, sblm nak pegi tu meme berdebar2 dan berdoa byk2 supaya urusan kami semua dipermudahkan sbb bwk budak kecik.


Tips Umrah bersama si Manja :
1) Blh bwk kelengkapan anak secukupnyer dlm flight seperti air termos, lotion n sbgnyer.

2) Bagi anak kecil, eloklah amik tmpt duduk depan dalam flight yg ada kemudahan bassinet utk kite letak diorng ms tido.

3) Stroller rsnyer tk perlu bwk cukup baby carrier. Tp kalau anak tu meme jenis behave jer dlm stroller bwklah. Cumenyer carik jenis stroller yg ringan.(saya meme tk bwk stroller)

4) Tidokan baby/susukan dalam flight supaya die tk terasa tekanan ms naik flight.


5) Panduan di dalam masjid nabawi : Carik tmpt duduk yg khas utk kanak2 di dalam Masjid Nabawi kerana  biasanya tmpt ni tk ramai sgt org.

6) bwk mainan bersama anak supaya kite dpt solat n die leka main.

7) Org di sini meme suka dgn kanak2. So, usah risau kalau kanak2 tu menangis dalam masjid. Org tkkan marah punyer.

8) Jangan lupe bwk ubatan sume. kat sana harga ubatan ni sgt mahal.

9) Bwk kelengkapan anak secukupnyer terutama pampers.. baju dll

10) Sentiasa pastikan anak selesa supaya die tidak meragam.

Comments

Popular posts from this blog

Kenduri Tahlil ,Kenduri Lenggang Perut dan Kenduri Kahwin - Cuti CNY

Travellog Umrah 10 November 2018 - 20 November 2018 :Persediaan

Aiman ke Kolam Renang Stadium Paroi....